Argentinie

27 maart 2013 - Mar del Plata, Argentinië

Lieve iedereen,

Hierbij mijn eerste berichtje aan jullie van "de spannende verhalen van Tamarah en Selinde". Afgelopen weken heb ik enkele verzoeken gekregen mijn verhalen kort te houden en veel foto's te plaatsen. Dat eerste gaat niet lukken, maar het gaat goed met Tamarah en met mij. De lucht in Argentinië ruikt heerlijk, het weer is fantastisch en ik heb de eerste 5 zomersproetjes op mn gezicht. Vanaf hier kun je dus direct door naar de foto's. Iedereen die gevraagd heeft om een verhaal zal hier spijt van krijgen hihi. Voor iedereen die verder wilt lezen, veel leesplezier! :)

Buenos Aires is een leuke stad. De charme van deze stad zit een beetje in de tegengesteldheden. De buitenwijken bestaan uit pastelkleurige flats sporadisch voorzien van enorme glanzende reclameposters die afsteken tegen de met airconditioning voorziene appartementen. In de stad zijn veel Franse balkonnetjes te vinden met daaronder de stoere motoren die toeterend tussen het stilstaande verkeer door manuvreren. In de smalle straatjes wisselen de nieuwe, klassiek Franse, oude en vervallen huisjes elkaar af. Allemaal staan ze dicht tegen elkaar aangebouwd, sommige voorzien van flitsend nieuwe portals. Veel van de bomen staan op dit moment in bloei en hebben mooie roze, oranje en paarse bloemen die tussen de loshangende kabels tussen de smalle straatjes doorgroeien.

Het straatbeeld wordt grotendeels bepaald door mannen tussen de 35/40 jaar die denk ik tijdens hun pauze van kantoor hun lunch ophalen bij een van de vele cafétjes. In witte reclameloze zakjes lopen ze door de stad. Allemaal lijken ze een doel te hebben maar geen van alle haast. Overal in het troitoir zitten gaten. Oversteken is altijd spannend en ook in de Lonely Planet staat simpelweg aangegeven "run!".

Afgelopen maandag zijn Tamarah en ik vertrokken via Madrid naar Buenos Aires. Naast mijn standaard ophaal/uitzwaaiteam (Jerney en mijn moeder) was ook Ella als verrassing van de partij! Natuurlijk was ook het uitzwaai team van Tamarah goed vertegenwoordigd. Samen hebben we na het inchecken nog een drankje gedaan, en eenmaal door de paspoort controle was er geen weg meer terug (voorlopig dan). Schiphol 18 maart 2013

Eenmaal in Buenos Aires aangekomen werden we opgehaald van het vliegveld door een transfer en werden we naar het hostel gebracht. Deze rit duurde enige tijd omdat ook hier de viering van de paus in volle gang was en al het verkeer in de stad stil stond. Eenmaal ingecheckt zijn we meteen de Latijns-Amerikaanse cultuur in gedoken en hebben we een siësta gehouden. De avond werd gevuld door ons diner in de bar van het hostel gevolgd door een bezoekje aan de Irish Pub met 2 meiden van de kamer. Hier werd vooral Amstel bier gepromoot en ook de Grolsch en Bavaria ontbraken niet aan de drankenkaart. Om deze reden leek het me een goed idee aan de Singapore Sling te gaan, maar die blijk je toch het beste in Sangapore zelf en niet in een Irish pub met Hollandse bieren in Argentinië te kunnen drinken. Er was wel een hele leuke live band en het was erg gezellig.

Woensdag ochtend zijn we mee geweest met een culturele tour door de stad. We waren nog geen 5 minuten buiten en iemand probeerde tijdens het wachten bij het stoplicht mijn tas open te ritsen. Gelukkig zag Tamarah dit en was de vrouw weg. Ze had hoogstends bij mijn deoderant en haarborstel kunnen komen, maar toch jammer!

De tour was super interressant omdat er duidelijk te zien was dat veel dingen die in het verleden plaats hebben gevonden nu nog dagelijks duidelijk invloed hebben op de bevolking wat veelal geuit wordt door middel van protesten. De tour ging langs Avenida 9 de Julio, Plaza de Mayo, Casa Rosada, eerste Jezuiten kerk, Asociación Madres de Plaza de Mayo. Een groep moeders waarvan de kinderen zijn verdwenen tijdens de oorlog. Deze moeders verzamelen iedere donderdag om 13:30 op het meiplein (plaza de Mayo) voor steun aan elkaar en om de mensen te herinneren aan het verleden en de daden die plaats hebben gevonden tijdens de Guerra Sucia (vuile oorlog). Ook proberen ze tot verzoening met dit verleden te komen. Tijdens deze oorlog zijn er volgens de mendenrechten organisaties 30.000 mensen verdwenen. Afgelopen zondag (24 maart) waren er demonstraties en was er een soort herdenkingsdag van de genocidale straatsgreep. Vele mensen met verschillende belangen waren op de been, o.a. demonstraties voor het vrijgeven van de archief bestanden van de dictatuur. Verschillende groepen zoals aanhangers van het communisme, voor- en tegenstanders van de nieuwe paus en aanhangers van diverse politieke partijen. en een toespraak van de moeders. Er was veel getrommel maar verder verliepen de protesten in de stad heel rustig.

Tamarah en ik zijn verder gaan wandelen richting San Telmo. De wijk San Telmo en La Boca zijn arme wijken in het zuiden van Buenos Aires. Hier wordt aangeraden niet van de toeristische routes af te wijken maar we hebben er heerlijk rond gewandeld. Veel zwervers en vervallen huizen. Het lijkt allemaal vergane glorie te zijn.

Donderdag hebben we lekker een maskertje opgedaan en onze nagels gelakt. Hierna zijn we naar puerto madero gewandeld en vandaar uit het Reserva Ecologica Costonera Sur park ingewandeld. Dit is een prachtig ecologisch opgezet park waar veel mensen in wandelen, hardlopen en fietsen. Het is erg rustig en al ben je vlak bij de stad, je hebt het gevoel er helemaal uit te zijn. Het park grenst direct aan de Rio de la Plata, en hier heb je dan ook prachtig uitzicht op. De natuur hier was super mooi en we hebben lekker gewandeld. Een van de mooiste bloemen die ik had gezien bleek de nationale bloem van Argentinie te zijn. een mooie dieprode bloem (foto). Ook vlogen er heel veel groene papagaaitjes rond.

's Avonds zijn we wezen stappen in Club 69, een vrij extravagante club met veel homo's lesbiennes en travestieten. Er was een groot podium waar bijna continue shows te zien waren. Uiteindelijk werd het steeds uitbundiger en gingen de kledingstukken uit zodat we onszelf op begeven moment begonnen af te vragen of we niet in een stiptent terecht waren gekomen. Er was veel techno muziek en we hebben lekker kunnen dansen. Tegen half 6 kropen we weer onze bedjes voor 4 fijne uurtjes slapen, want daarna ging de wekker weer.

Club 69

Vrijdag hebben we fietsen gehuurd en zijn we via Avenida 9 de Julio naar Palermo gefietst. Deze straat door de Argentijnen ook wel 's werelds breedste straat genoemd (wat niet waar schijnt te zijn) gefietst. Best een spannende onderneming op deze straat met vele kruispunten en vele banen naast elkaar.

In een van de vele parken hebben we lekker gelunched. Onderweg zijn we langs de begraafplaats geweest waar onderandere de voormalig presidenten van Argentinië liggen en de familie Perón. Tamarah heeft bijna alle graftombes gedag gezegt en duidelijk haar voorkeur uitgesproken over watvoor graftombe ze later wel en niet wilt.   (Ondertussen ben ik trouwens ook al op de hoogte van het feit dat ze niet wilt trouwen, maar als het dan toch echt moet, welke jurk ze wilt en dat ze later mijn buurvrouw wordt. Zij een blauw huisje, mijn zeegroen/oranje net als in La Boca). We hebben heerlijk rond gefietst door de parken waar zowaar een echt fietspad langs liep. Deze kwam langs de "bloem" (foto) en de universiteit voor rechten. Terug langs de parken waar politie aan het pickinken was met mate (nationale drank) hebben we ons nog even uitgeleefd op de fitnessaparaten in het park zodat we deze voor ons nog steeds een beetje vreemde situatie konden vastleggen (foto). Uiteindelijk hebben we 's avonds zelf lekker gekookt en een rustige avond gehad met lekker ontspannen boekjes lezen etc.

Zaterdag ochtends zijn we eerst opzoek geweest naar de bushalte vanwaar uit de bus zal vetrekken die we dinsdag richting Mar del Plata willen nemen. Hierbij hebben zoals we wel vaker deze week hebben gedaan, veel omgelopen maar uiteindelijk onze bestemming bereikt. Het busstation wat echt super groot is ligt gelegen in een arme buurt vlakbij het centrum van de stad. In het busstation worden door wel 40 verschillende busmaatschappijen busritten aangeboden. Hier hebben we wat navraag gedaan over tijden en kosten, maar aangezien deze bussen iedere 30 minuten vertrekken richting Mar del Plata boeken we pas definitief op dinsdagochtend zelf. Bij een van de kraampjes buiten hebben we churros gekocht.

Na ons omgekleed en opgefrist te hebben was het weer tijd om op pad te gaan. Dit keer voort Salsa en bachatta danslessen in de dansschool Azucar in de wijk Palermo. Hier zijn we ook weer heen gewandeld, en dit bleek ruim een uur te duren. Gelukkig waren we optijd van huis gegaan. Het eerste anderhalf uur hebben we Salsa dansles gekregen. De groep werd in 3-en gesplitst en omdat Tamarah al wel Salsa kan dansen en ik nog niet zaten we niet bij elkaar. Het was wel erg leuk al was het vrij lastig dat alles in het Spaans was. Er waren evenveel mannen als vrouwen. Nadat deze les was afgelopen hebben we de daarop volgende les bachatta ook mee gedaan. Nu zaten we wel allebij in dezelfde groep. Deze les was ook erg leuk! Er werd heel wat afgedanst en tegen de avond zijn we weer terug naar ons hostel gewandeld, weer een sportief dagje dus.

Zondag zijn we richting San Telmo gewandeld via het Plaza de Mayo waar de voorbereidingen door de demonstraties in volle gang waren. Toen hadden we nog geen idee van wat er die dag op het Plaza de Mayo te wachten stond. Via marktjes waar vele mate bekers verkocht werden en andere nationale producten zijn we naar La Boca gewandeld. La Boca staat bekend om zijn gekleurde huisjes. Ook hier werd ons afgeraden van de touristische route af te wijken, maar deze straten waar de armoede veel duidelijker te zien was en de mensen op straat bbq-en was veel interessanter om te zien. Hier zie je ook de verschillende gekleurde huizen, veel minder onderhouden dan de touristische wijken en veel oprechter. In beide wijken San Telmo en La Boca liggen op vele plekken oude matrassen op de grond en zijn er provisoriche huisjes gebouwd van planken, platen, zijl en stofjes. Gaaf om te zien hoe deze "huisjes" in stand gelaten worden door de omgeving. Toen een vrouw ons een "cuidado" toeriep leek het ons verstandig terug te gaan, maar bleken we al verdwaald. Een lange wandeling terug en zere voetjes later kwamen we in de protesten in de binnenstad terecht waar ik eerder over vertelde.

Omdat mijn vegetarische vriendin van de week spontaan uitriep "We moeten echt steak gaan eten!!" zijn we de volgende dag uit eten geweest.

Op dit moment zijn we in Mar del Plata. Een kustplaats ong. 400 km zuidelijker dan Buenos Aires. Ook hier is het fantastisch weer! (Had ik dat al verteld? het is hier heerlijk! :D ) Gistermiddag zijn we hier aangekomen per bus. Deze bussen zijn echt geniaal! Beter dan ons vliegtuig, geen chagerijnige stewardessen maar een glimlachende buschaffeur die snoepjes en koekjes kwam brengen, super chille stoelen die bijna helemaal plat konden (incl. voetenbankje) alleen het uitzicht was niet veel boeiender (wolken v.s. 5 uur lang weilanden met koeien).

Gister heb ik mijn eerste duik van 2013 in de Atlantische zee genomen! Vanmiddag hadden we even een intens geluk momentje toen onze was terug kwam van de laundry en heerlijk naar echte zeep rook! Daarna zijn we in de haven zeeleeuwen wezen kijken. Deze beestjes(foto) zijn op zn tijd net zo temperamentvol als de Argentijnen, maar stralen verder ook wel een "manaña manaña" rust uit.  Zeeleeuwen in de haven van Mar del Plata

Morgen vertekken we richting de kustplaats Bahia Blanca (500 km ten westen van Mar del Plata) waar we gaan couchsurfen bij een echtpaar. Heel benieuwd!

1. Marissa:
    Hey meid!

Leuk je verhaal en foto's! Zo te horen hebben jullie al veel leuke dingen ondernomen! Hebben jullie een fijne vlucht gehad trouwens?
    Heel veel plezier met couchsurfen! Ik kijk uit naar je volgende verhaal :D.

Have fun!

Liefs mariss
  2. Jellie:
    Hey chick!

Wat een heerlijk verhaal! Het klinkt super, schiet hier al paar keer flink in de lach, bij singapore sling, en bij het flink oplopen om ergens te komen natuurlijk! Liefje , heel veel plezier! Ik kijk al uit naar je volgende verhaal!

Genietsze !DIKKE KUS JEL
  3. Jerney:
    Dag lieve Selin!

Dat je kon schrijven was me inmiddels wel duidelijk vanwege de leuke kaarten over heel de wereld, maar dit is professioneel schrijversmateriaal! Ik voel een verhalenbundel aankomen (nee niet op mijn hoofd…). Door je gedetailleerde beschrijving heb ik het idee dat ik een heel klein beetje mee ben op avontuur! Dat genieten zijn jullie helemaal aan het doen! Ga zo door! Nog een ding: hoe durft die vrouw iets uit je tas te proberen te halen!? Wat zou je immers zonder borstel en deo moeten op een stadstour???

Dikke mnuffels, mis je!
  4. Bibi:
    28 maart 2013
    Ooh dit is genieten op de donderdag ochtend! Heerlijk! Fijn dat jullie je zo goed vermaken en op elkaars deo passen;) ben benieuwd naar het volgende verhaal!! Oh en trouwens, goed dat je de rebus hebt opgelost! Heb je er van genoten?;) xxxx
  5. Greet:
    28 maart 2013
    In zo' n korte tijd hebben julie al zoveel gezien en beleefd heel leuk om dit allemaal te lezen..
    Groetjes
  6. Yessica:
    28 maart 2013
    Nou je leest er zo doorheen, leuk geschreven. Mooi verhaal en klinkt allemaal super! Bedenk me maar weer dat ik morgen fijn achter mijn bureau zit, wat mis ik dit! Kijk uit naar je volgende verhaal. Veel plezier en groetjes aan tamaar xx
  7. Henny:
    28 maart 2013
    Oh oh, wat hebben jullie het toch slecht. Haha. Geweldig om te lezen wat jullie allemaal al hebben gedaan. Veel plezier, ik kijk uit naar jullie volgende mail.
  8. Irene:
    Hoi Silende.
    Natuurlijk lees ik ook bij jou, want al beleef je hetzelfde je beschrijft het toch anders.
    Leuk om te lezen hoor, en mooie foto's
    Veel genieten hoor, groetjes
  9. Monica:
    29 maart 2013
    He Selinde fijn dat jullie t naar je zin hebben en heb genoten van je verhaal enne dat zeg ik :-) ga je goed meis pas goed op jezelf xxx
  10. Katinka:
    2 april 2013
    Hoi Selin,
    Wat leuk om zo snel een volledig reisverslag van je te lezen!
    Het is maar goed dat je alles opschrijft, want als je in dit tempo doorgaat met dingen ondernemen dan kun je dat nooit onthouden! Ik ben heel benieuwd naar je komende avonturen. Ik kan het niet laten om dit nog even te zeggen: doe je wel een beetje voorzichtig :-P Volgende keer maar een beetje beter luisteren naar waarschuwingen van de lonely planet :-P

Xxx van Katinka
  11. Marjan:
    5 april 2013
    Hallo Jarige,

Selinde vanuit ons koude kikkerlandje van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er wat gezelligs van wat je wel gaat lukken. We kijken uit naar je volgend reisverslag! Veel plezier met z'n 2jes.